Over Guido

Home/Over Guido

Profiel

“Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.” (Albert Einstein)

  

Specialist in strategische marketing en innovatie vanuit co-creatie. Business ‘’Booster’’ van nieuwe bedieningsconcepten en verdienmodellen.

De afgelopen 20+ jaar heb ik in diverse sectoren relevante ervaring mogen opdoen in leidinggevende commerciële rollen, veelal op het snijvlak van marketing & sales. Daarbij heb ik zelfstandig ondernemerschap en loondienst afgewisseld wanneer dat zo uitkwam, waarbij ik in loondienst net zo ondernemend was. Ik gedij bij beweging en dynamiek en creëer die ook zelf heel graag.

Dankzij mijn ervaring combineer ik vloeiend een startup mentaliteit met een corporate sensibiliteit. Ik geef graag leiding aan mensen (grootste team 19 personen) en neem graag omzet en budgetverantwoordelijkheid. Voor vastgelopen businesslines of uitgewerkte businessmodellen, vind ik een nieuwe winstgevende toekomst. Strategische marketing- en innovatievraagstukken zijn mijn specialiteit.

Analytisch, resultaat gedreven, in co-creatie met medewerkers en klanten, passend bij het DNA, maar vol gericht op de toekomst. Zo kom ik tot nieuwe verdienmodellen, bedieningsconcepten, distributie strategieën en proposities. Daarbij ben ik gewend om mij snel nieuwe informatie eigen te maken, die specifiek is voor een sector of een markt. Het voordeel is dat ik nooit last heb van ‘sector-blindheid’, maar altijd met een frisse blik de situatie benader.

Bij Achmea heb ik gezien dat onze grote maatschappelijke systemen zullen kantelen. Verandering als enige constante zie ik als een uitdaging vol kansen. Vandaar dat ik me middels Transitiemanagement aan Erasmus hierin heb verdiept. Strategische marketing en innovatie vraagt om een meta-perspectief over de hele onderneming.

Organisatieontwikkelingsvraagstukken interesseren mij zeer en ik gebruik het coherentie-gedachtegoed om lange termijn resultaten te borgen en symptoombestrijding te voorkomen. Zonder draagvlak voor een innovatie of koerswijziging geen succesvolle implementatie. Het zijn tenslotte de medewerkers die echt het verschil maken.

Het motto van Nelson Mandela ‘it always seems impossible until it’s done’ past mij.

Carrière

Na zijn studie aan de Hoge Hotelschool Maastricht startte Guido in de hotellerie als Marketing Sales Manager. Vandaar uit rolde hij in de conceptontwikkeling voor middelgrote bedrijven in zowel logistiek als horeca. Guido werkte vervolgens in commerciële management rollen bij grote corporates als Coca-Cola en Vodafone terwijl hij zijn internationale MBA afrondde. Vervolgens was hij als aandeelhouder betrokken bij en binnen het MT verantwoordelijk voor de hele distributieketen van DuraCar, een elektrische autofabrikant. Vanaf 2011 heeft Guido bijna 7 jaar bij Achmea gewerkt en was hij o.a. verantwoordelijk voor de nieuwe dienstverlenende businessline Centraal Beheer Open.

Privé:

Getrouwd met Janou en samen trotse ouders van onze zoon Pieter en onze dochter Laura. En verder besteed ik graag tijd aan koken, (Italiaanse) wijn, reizen, hardlopen en piano spelen.